لطفا صبر کنید ...


به نام خدا

وحشت های شبانه

اکثر والدین پس از کابوس های گاه به گاه ، فرزند خود را دلداری می دهند. اما اگر فرزند شما خوابی ببیند که به عنوان وحشت شبانه (خوابی هراسناک) شناخته می شود، هر چه تلاش و سعی در ارام کردن او کرده باشید، باز او ارام نمیشود و همچنان هراسناک است.

وحشت شبانه یک اختلال خواب است که به نظر شبیه یک کابوس است، اما بسیار ترسناک تر است. اگرچه وحشت شبانه می تواند برای والدینی که شاهد آن هستند هشدار دهنده باشد و ان ها به دنبال مشکلی باشند، اما معمولاً دلیلی برای نگرانی یا نشانه ای از یک مشکل پزشکی جدی نیست.

علائم و نشانه های وحشت شبانه چیست؟

در طول یک وحشت شبانه، یک کودک ممکن است:

به طور ناگهانی در رختخواب صاف بنشیند

با اضطراب فریاد بکشد

تنفس تند و ضربان قلب سریعتر داشته باشد

عرق کند

محیط اتاق خواب را به هم بریزد

مضطرب و ترسیده رفتار کند

پس از چند دقیقه یا گاهی بیشتر، کودک به سادگی آرام می شود و به خواب برمی گردد.

برخلاف کابوس‌ها، که بچه‌ها اغلب آن‌ها را به خاطر می‌آورند، بچه‌ها هیچ خاطره‌ای از یک وحشت شبانه در روز بعد ندارند، زیرا در زمان وقوع آن در خواب عمیقی بوده ندو هیچ تصویر ذهنی برای یادآوری وجود ندارد.

چه چیزی باعث وحشت شبانه می شود؟

وحشت شبانه به دلیل برانگیختگی بیش از حد سیستم عصبی مرکزی (CNS) در طول خواب ایجاد می شود.

خواب کودک  چند مرحله دارد.؟

در مرحله حرکت سریع چشم (REM) رویاهایی – از جمله کابوس – می بینیم. وحشت شبانه در خواب عمیق ( غیر REM) اتفاق می افتد. وحشت شبانه از نظر فنی یک رویا نیست، بلکه بیشتر شبیه یک واکنش ناگهانی ترس است که در طول انتقال از یک مرحله خواب به مرحله دیگر رخ می دهد.

وحشت های شبانه معمولاً حدود 2 یا 3 ساعت پس از به خواب رفتن کودک اتفاق می افتد، زمانی که خواب از عمیق ترین مرحله خواب غیر REM به خواب سبک تر REM می رسد. معمولاً این انتقال خیلی راحت و بی دردسر است. اما گاهی اوقات، کودک ناراحت میشود و میترسد – و این واکنش ترس یک وحشت شبانه است.

چه کسی به وحشت شبانه مبتلا می شود؟

وحشت های شبانه معمولا در کودکانی با این ویژگی ها دیده میشود:

بیش از حد خسته، بیمار، یا  دچار استرس هستند

داروی جدیدی مصرف میکنند

در محیط جدید یا دور از خانه خوابیده اند

کافی نخوابیده اند

کافئین بیش از حد خورده اند

وحشت شبانه نسبتاً نادر است – این وحشت فقط در 3٪ تا 6٪ از بچه ها اتفاق می افتد، در حالی که تقریباً هر کودکی گاهی اوقات یک کابوس می بیند. وحشت شبانه معمولاً در کودکان 4 تا 12 ساله اتفاق می افتد، اما در کودکان 18 ماهه نیز گزارش شده است. به نظر می رسد که در بین پسران کمی بیشتر دیده می شود.

برخی از بچه‌ها ممکن است وحشت‌های شبانه را به ارث ببرند – حدود 80 درصد از کسانی که این وحشت‌ها را دارند، یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها نیز این وحشت هارا داشته است یا راه رفتن در خواب (نوع مشابهی از اختلال خواب) دارند.

یک کودک ممکن است یک بار یا چندین بار ، دچار وحشت شبانه شود. بیشتر اوقات، وحشت های شبانه با بلوغ سیستم عصبی خود به خود ناپدید می شوند.

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم؟

وحشت های شبانه می تواند برای والدین بسیار ناراحت کننده باشد، زیرا وقتی نمی توانند فرزند خود را آرام کنند ممکن است احساس درماندگی کنند. بهترین راه برای مقابله با وحشت شبانه این است که با صبر و حوصله منتظر آن بمانید و مواظب اش باشید که یک وقت موقع به هم ریختن اتاق به خود اسیب نزند. بچه‌ها معمولاً آرام می‌گیرند و ظرف چند دقیقه خودشان به خواب برمی‌گردند.

بهتر است سعی نکنید بچه ها را در طول یک وحشت شبانه بیدار کنید. این معمولاً جواب نمی‌دهد، و بچه‌هایی که بیدار می‌شوند احتمالاً دچار سردرگمی می‌شوند، و ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا آرام شوند و دوباره بخوابند.

هیچ درمانی برای ترس های شبانه وجود ندارد، اما می توانید از آنها پیشگیری کنید. سعی کنید:

استرس کودک خود را کاهش دهید

یک روتین و فعالیت هایی را قبل از خواب داشته باشید که ساده و آرامش بخش باشند.

مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی استراحت می کند

مواظب باشید که او بیش از حد خسته نشود

اجازه ندهید فرزندتان تا دیروقت بیدار بماند

اگر کودک شما هر شب تقریباً در یک ساعت مشابه دچار وحشت شبانه می شود، می توانید سعی کنید حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از آن بیدار شود تا ببینید آیا این به جلوگیری از آن کمک می کند یا خیر.

درک ترس های شبانه می تواند نگرانی شما را کاهش دهد – و به شما کمک می کند خودتان یک خواب راحت داشته باشید. اما اگر وحشت های شبانه به طور مکرر اتفاق می افتد، با پزشک خود در مورد اینکه آیا ارجاع به متخصص خواب نیاز است یا خیر صحبت کنید.


آدرس مطب

تهران – خیابان پاسداران – خیابان کلاهدوز (دولت)- بین اختیاریه و دیباجی – جنب بانک آینده-بن بست هروی – ساختمان پزشکان هدیه – طبقه سوم واحد هفت

     

تمامی حقوق محفوظ میباشد.